Субота, 20.04.2024, 11:33
Вітаю Вас Гість | RSS

Польська мова

Олімпіади

Powjatowa olimpiada języka polskiego - 2015

Arkusz dla ucznia 6 klasy

6 клас

Шифр _______                                                                  Максимальна кількість балів - 40

                                                                                  Кількість балів учня - ______________

 

I. Sprawdzian z rozumienia tekstu ze słuchu

    (Wysłuchaj tekstu i wybierz właściwą odpowiedź) (10 балів)

 

    1. Jaki temat zadała nauczycielka do narysowania?

        A) „Moje wakacje”

        B) „Moja rodzina”

        C) „Moja klasa”

        D) „Moja mama”

   2. Wiesiek zmarnował

        A) cały tydzień

        B) całą niedzielę

        C) całe popołudnie

        D) całą lekcję

  3. Kogo nie lubi rysować Wiesiek?

        A) ludzi

        B) pejzaży

        C) szkoły

        D) siebie

  4. Co narysował Wiesiek?

        A) mamę, ścienny zegar, dwa obrazy

        B) stół, krzesła, siebie

        C) kanapę, telewizor, szafę

        D) stół, krzesła, półkę na książki

 5. Kiedy nauczycielka sprawdziła zadanie?

        A) tego samego dnia

        B) następnego dnia

        C) nie sprawdziła zadania

        D) za tydzień

  6. Jak zareagowała nauczycielka na rysunek Wieśka?

        A) była niezadowolona

        B) postawiła jedynkę

        C) rozpłakała się

        D) pochwaliła go

  7. Która godzina była na narysowanym zegarku?

        A) dwudziesta czwarta

        B) dwunasta

        C) szesnasta piętnaście

        D) wpół do pierwszej

  8. Do jakiej szkoły chodzi brat Wieśka?

        A) szkoły podstawowej

        B) gimnazjum

        C) liceum

        D) technikum

  9. Czym zajmuje się mama Wieśka?

        A) rodziną i domem

        B) pracuje w fabryce

        C) uczy w szkole

        D) sprzedaje w sklepie

10. Dlaczego mamy Wieśka nie ma na rysunku?

        A) bo gotuje obiad

        B) bo jest w pracy

        C) bo poszła do kina

        D) bo jest na zakupach

 

II. Sprawdzian z rozumienia tekstu czytanego

(Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania lub zaznacz właściwe odpowiedzi) (10 балів)

 

Ściągnął zadanie

 

Pawełek przyszedł do szkoły bardzo strapiony. W domu długo siedział nad zadaniem, ale nie potrafił je rozwiązać. Teraz przyszedł do szkoły, żeby od kogoś odpisać zadanie. Bo Pawełek nie lubił sam pracować.

Przyszła Zenia. Umiała dobrze rozwiązywać zadania. Pawełek zapytał:

- Zeniu, na ile działań jest zadanie?

- Na trzy – odpowiedziała Zenia.- Czyż nie rozwiązałeś?

-Nie wyszło ... . Daj, Zeniu, odpisać ... .

- Oj Pawełku, czemuż sam nie chcesz pracować? – zapytała Zenia, ale dała mu swój zeszyt.

Pawełek zaczął przepisywać. Przepisał jedno działanie, drugie, przystąpił do trzeciego. W trzecim działaniu zauważył u Zeni błąd; zamiast 23 napisała 32.

W swoim zeszycie Pawełek napisał prawidłowo, ale Zeni nie powiedział, że popełniła błąd.

Nauczycielka zebrała zeszyty do sprawdzenia. Następnego dnia przyniosła i oddając je uczniom powiedziała:

- Pawełek ma piątkę. Zuch z ciebie, Pawełku, dobrze pracowałeś nad zadaniem. A ty, Zeniu, masz czwórkę. Popełniłaś błąd ...

Zenia zbladła. Spojrzała na Pawełka. Pawełek się zaczerwienił i schylił głowę nad ławką.

 

  1. Pawełek przyszedł do szkoły ...

        A) wesoły

        B) zmartwiony

        C) zmęczony

        D) przestraszony

     2. Pawełek  ......  zrobić zadania

        A) nie chciał

        B) nie życzył sobie

        C) nie potrafił

        D) nie miał czasu

    3. Jaki jest Pawełek?

        A) pracowity

        B) leniwy

        C) obowiązkowy

        D) sumienny

   4. Zadanie jest na ... działania

        A) dwa

        B) cztery

        C) dwadzieścia trzy

        D) trzy

   5. Po przyjściu do szkoły Pawełek postanowił ...

        A) ściągnąć zadanie

        B) samodzielnie napisać zadanie

        C) zgłosić brak zadania

        D) poprosić o pomoc nauczycielkę

 6. Kto pomógł Pawełkowi w pracy domowej?

  .......................................................................

 7. Jaki błąd popełniła Zenia?

 .........................................................................

 8. Jak zachował się Pawełek, kiedy zauważył błąd w zadaniu Zeni?

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 9. Jak zostali ocenieni Pawełek i Zenia?

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

10. Jak zareagowały dzieci na oceny nauczycielki?

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

III. Sprawdzian z gramatyki (10 балів)

  1. Podane rzeczowniki połącz w związki wyrazowe z czasownikami z ramki:

 

żołnierze ...

uczennica ...

ptaki ...

uczeń ...

dzieci ...

źrebię ...

dziecko ...

dziewczęta ...

psy ...

uczniowie ...

rolnicy ...

rzeka ...

 

śpiewały, płakało, płynęła, bawiły się, maszerowali, czytała, skakało, pracował, szczekały, orali, leciały, śpiewali.

 

       2. Utwórz związki wyrazowe, uzupełniając wykropkowane miejsca przyimkami dobranymi spośród podanych w ramce:

 

wyjść   ...   domu

zostać  ...  domu

stać ...  domem

wrócić  ...   domu

chodzić  ...  domu

tęsknić  ... domem

rosnąć  ...  domu

pracować  ...  domu

latać  ... domem

wyglądać  ...  domu

wspominać  ...  domu

przebywać  ... domem

 

do, na, nad, o, obok, po, poza, przed, w, z, za, zza

 

    3. Proszę wpisać rzeczowniki i przymiotniki w mianowniku liczby mnogiej:

        1. Ta tablica jest czarna. Te .............................. są .................. .

        2. Okno jest szerokie. ..................... są ........................ .

        3. Ta kobieta jest piękna. Te ..................... są ........................ .

        4. Stół jest wysoki.  ........................... są ........................ .

        5. Zeszyt jest tani. .......................... są ......................... .

        6. Ten długopis jest bardzo dobry. Te ................. są ....................... .

        7. To jest komfortowe mieszkanie. To są .......................  ........................ .

 

  4. Uzupełnij tekst czasownikami w odpowiedniej formie:

      Tydzień temu ja  ......................... (dostać) psa. Rodzice ......................... (podarować) mi go na mikołajki. Właśnie takie zwierzątko sobie ...................... (wymarzyć). To ............ (być) mały tłuściutki szczeniaczek. Wspólnie .................... (nazwać) go Ciapciuś. Mam nadzieje, że nie wyrośnie z niego jakieś groźne psisko, bo chyba czuł się głupio, gdy tak na niego będą wołać

 

IV. Napisz zaproszenie dla koleżanki (kolegi) na swoje urodziny. (10 балів)

 

Powjatowa olimpiada języka polskiego - 2015

 

KLUCZ                      

KLASA 6

I.

1-B

2-C

3-A

4-D

5-B

6-A

7-B

8-D

9-A

10-A

II.

1-B

2-C

3-B

4-D

5-A

6- Zenia/ koleżanka

7- Zamiast 23 ona napisała 32/ Przestawiła cyfry.

8- Nic nie powiedział / Napisał prawidłowo i nic nie powiedział.

9- Pawełek – piątka, a Zenia – czwórka.

10 – Zenia zbladła, Pawełek zaczerwienił się/ zawstydził się.

III.

  1. żołnierze  maszerowali (śpiewali), uczeń pracował , dziecko skakało (płakało), uczniowie śpiewali (maszerowali), uczennica płynęła (czytała), dzieci śpiewały (bawiły się), dziewczęta śpiewały (bawiły się), rodzicy orali (śpiewali), ptaki leciały (śpiewały), źrebię skakało, psy szczękały, rzeka płynęła.
  2.  
  1. wyjść z domu;
  2. wrócić do domu;
  3. rosnąć obok domu;
  4. wyglądać zza;
  5. w;
  6. po;
  7. w;
  8. o;
  9. przed;
  10. za;
  11. nad;
  12. poza.
  1. tablice czarne

okna szerokie

kobiety piękne

stoły wysokie

zeszyty tanie

długopisy dobre

mieszkania komfortowe

  1. dostałem
  2.  
  3.  

jest (był)

  •  

IV. Uczeń musi uwzględnić tytuł, termin, miejsce, podpis osoby zapraszającej.

Powjatowa olimpiada języka polskiego - 2015

Tekst 6 klasa

GODZINA DWUNASTA

                Trudny temat zadała nauczycielka do narysowania: „Moja rodzina”. A Wiesiek tak nie lubi rysować ludzi! Jak tu wykonać zadanie? Narysować na przykład rodzinę przy obiedzie. Kazdy z innej strony stołu... Ale wszystkich?

         Całe popołudnie miał Wiesiek zmarnowane. Aż wreszcie znalazł sposób.  Na drugi dzień w szkole przegladała nauczycielka rysunki dzieci. Na rysunku Wieśka – pokój. Stół, krzesła, kanapa, telewizor, półka na książki. Na ścianach dwa obrazy i duży ścienny zegar. I ... nikogo w pokoju.

         - To ma być rodzina? – dziwi się nauczycielka. – Nie rozumiem.

         - A proszę spojrzeć na zegar? – mówi Wiesiek.

         Nauczycielka kręci głową z niezadowoleniem:

         - Więc cóż z tego, że zegar?

         - A która na nim godzina?

         - Dwunasta. Ale... – i nagle wybucha śmiechem.

         - Więc widzi nauczycielka – tłumaczy Wiesiek – tatus jest o tej porze w fabryce, ja tutaj, w szkole, starszy brat w technikum...

         - Ale twoja mamusia nie pracuje przecież poza domem – mówi nauczycielka. – Powinna być tutaj, na rysunku.

         - Mama – wyjaśnia Wiesiek – gotuje obiad... w kuchni.

                                                                                     (wg M. Rosińskiej)

 

 

 

 

 

 

Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Наше опитування
ВАМ ПОДОБАЄТЬСЯ ПОЛЬСЬКА МОВА?
Всього відповідей: 127
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0