Olimpiada języka polskiego - 2015
Arkusz dla ucznia 6 klasy
Максимальна кількість балів - 40
I. Sprawdzian z rozumienia tekstu czytanego
(Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania lub zaznacz właściwe odpowiedzi) (10 балів)
Ściągnął zadanie
Pawełek przyszedł do szkoły bardzo strapiony. W domu długo siedział nad zadaniem, ale nie potrafił je rozwiązać. Teraz przyszedł do szkoły, żeby od kogoś odpisać zadanie. Bo Pawełek nie lubił sam pracować.
Przyszła Zenia. Umiała dobrze rozwiązywać zadania. Pawełek zapytał:
- Zeniu, na ile działań jest zadanie?
- Na trzy – odpowiedziała Zenia.- Czyż nie rozwiązałeś?
-Nie wyszło ... . Daj, Zeniu, odpisać ... .
- Oj Pawełku, czemuż sam nie chcesz pracować? – zapytała Zenia, ale dała mu swój zeszyt.
Pawełek zaczął przepisywać. Przepisał jedno działanie, drugie, przystąpił do trzeciego. W trzecim działaniu zauważył u Zeni błąd; zamiast 23 napisała 32.
W swoim zeszycie Pawełek napisał prawidłowo, ale Zeni nie powiedział, że popełniła błąd.
Nauczycielka zebrała zeszyty do sprawdzenia. Następnego dnia przyniosła i oddając je uczniom powiedziała:
- Pawełek ma piątkę. Zuch z ciebie, Pawełku, dobrze pracowałeś nad zadaniem. A ty, Zeniu, masz czwórkę. Popełniłaś błąd ...
Zenia zbladła. Spojrzała na Pawełka. Pawełek się zaczerwienił i schylił głowę nad ławką.
- Pawełek przyszedł do szkoły ...
A) wesoły
B) zmartwiony
C) zmęczony
D) przestraszony
2. Pawełek ...... zrobić zadania
A) nie chciał
B) nie życzył sobie
C) nie potrafił
D) nie miał czasu
3. Jaki jest Pawełek?
A) pracowity
B) leniwy
C) obowiązkowy
D) sumienny
4. Zadanie jest na ... działania
A) dwa
B) cztery
C) dwadzieścia trzy
D) trzy
5. Po przyjściu do szkoły Pawełek postanowił ...
A) ściągnąć zadanie
B) samodzielnie napisać zadanie
C) zgłosić brak zadania
D) poprosić o pomoc nauczycielkę
6. Kto pomógł Pawełkowi w pracy domowej?
.......................................................................
7. Jaki błąd popełniła Zenia?
.........................................................................
8. Jak zachował się Pawełek, kiedy zauważył błąd w zadaniu Zeni?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. Jak zostali ocenieni Pawełek i Zenia?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10. Jak zareagowały dzieci na oceny nauczycielki?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
III. Sprawdzian z gramatyki (10 балів)
- Podane rzeczowniki połącz w związki wyrazowe z czasownikami z ramki:
żołnierze ... |
uczennica ... |
ptaki ... |
uczeń ... |
dzieci ... |
źrebię ... |
dziecko ... |
dziewczęta ... |
psy ... |
uczniowie ... |
rolnicy ... |
rzeka ... |
śpiewały, płakało, płynęła, bawiły się, maszerowali, czytała, skakało, pracował, szczekały, orali, leciały, śpiewali. |
2. Utwórz związki wyrazowe, uzupełniając wykropkowane miejsca przyimkami dobranymi spośród podanych w ramce:
wyjść ... domu |
zostać ... domu |
stać ... domem |
wrócić ... domu |
chodzić ... domu |
tęsknić ... domem |
rosnąć ... domu |
pracować ... domu |
latać ... domem |
wyglądać ... domu |
wspominać ... domu |
przebywać ... domem |
do, na, nad, o, obok, po, poza, przed, w, z, za, zza |
3.Wpisz wyrazy do tabelki. Z podkreślonymi wyrazami
ułóż zdania.
Rzeczowniki | przymiotniki | czasowniki |
bohater | hutniczy | hartować |
Bohater, druh, hartować, hak, hałasować , huta,
hamak, hamować, handlować, hańba, harmonijny, hasło,
hejnał, hektar, hełm, herb, herbaciany, hetman, historyczny, hodowla, honorowy, horyzont, hotelowy, huczeć, humor,
huragan, hutniczy, hymn, handel, wahać się.
4. Uzupełnij tekst czasownikami w odpowiedniej formie:
Tydzień temu ja ......................... (dostać) psa. Rodzice ......................... (podarować) mi go na mikołajki. Właśnie takie zwierzątko sobie ...................... (wymarzyć). To ............ (być) mały tłuściutki szczeniaczek. Wspólnie .................... (nazwać) go Ciapciuś. Mam nadzieje, że nie wyrośnie z niego jakieś groźne psisko, bo chyba czuł się głupio, gdy tak na niego będą wołać
III. Napisz zaproszenie dla koleżanki (kolegi) na swoje urodziny. (10 балів)